Bread&Butter in a world of statements

Van 18 tot 20 januari 2012 vond Bread & Butter, de grootste en meest succesvolle denim & lifestyle beurs van Europa, weer plaats in Airport Berlin Tempelhof. Ik had een aantal edities overgeslagen maar dit keer was IS er weer bij, om gevolg te geven aan mijn eigen slogan:
“You can’t wait for inspiration, you have to go after it!”

Berlijn brengt tijdens haar Fashion Week op meerdere locaties in de stad merken en designers bijeen op beurzen als Premium, The Gallery, Show & Order, Ethical Fashion Show etc. Het geheel doet mij sterk denken aan de Fashion Week van Kopenhagen waarover ik na mijn bezoek aan de beurzen en catwalkshows schreef dat deze stad echt mode ademt in die periode. Die alles verbindende modesfeer (die je ook in de winkels of straten zou willen voelen) ademde Berlijn voor mij niet maar het effect van niche beurzen op bijzondere plekken verspreid door de stad brengt wel een gevoel van creativiteit en reuring.

Bread & Butter is de grootste beurs tijdens Berlin Fashion Week en presenteert een portfolio van vooraanstaande en upcoming Streetwear & Urbanwear brands. Het hart van Bread & Butter is de Denim Base area. Daaromheen vind je Sport & Street, Fashion Now, Style Society, Urban Superior en 2 nieuwe platformen; D.O.C.K. ( Department Of Contemporary Keynotes) en Treasury ( Accessories & Musthaves) Deze nieuwe clusters representeren naar mijn idee waarden en normen die voor de gehele mode- en retailbranche belangrijke richting gevers vormen:
Treasury geeft ruimte aan de behoefte die zowel consumenten als retailers hebben om zich te onderscheiden, om het gevoel van ‘ontdekken’ te ervaren ofwel te faciliteren. Accessoires en gadgets vormen een sterk groeiende groep in onze ‘contemporary’ kleding en lifestyle cultuur. Met name met deze accessoires en ‘wanna-haves’ geven retailers de mogelijkheid zich te onderscheiden en statements te maken met hun collecties.
D.O.C.K. gaat voor mij over curatorschap waarin ‘peak’ collecties van marktleiders in de industrie, premium streetwear labels, zelfstandige designers en ‘image captains’ samen blenden in een contemporary catch. Het gaat hier niet alleen om producten maar ook om het uitdragen van ideeën en de vernieuwing die co-creatie brengt.

Met name dat laatste in gedachten houdend verbaasde het me om te vernemen dat ‘de grote jongens’ onder de merken, die uiteraard ook grote stands huren op B&B het ballotage beleid van de beurs mede bepalen. Daarin wordt niet altijd het belang van de inkoper of retailer voor ogen gehouden die in een bepaalde discipline graag een volledig aanbod van merken wil ervaren (lijkt mij) maar vormt concurrentie-kift van de merken onderling het uitgangspunt! In een economie waarin we, met name ook door de invloed van het internet, zouden moeten vertrouwen én verbinden in de kracht van zelfregulering en we het belang van de klant voor ogen moeten houden vind ik dergelijke politieke beslissingen eerlijk gezegd ‘oude economy’.

Echter, geen reden om nu zuur te worden. Integendeel! Want daar waar beslissingen van ‘uitsluiting’ worden genomen zullen de uitgesloten partijen in kwestie in veel gevallen creatiever en innovatiever na gaan denken en acteren, hetgeen uiteindelijk wellicht tóch weer concurrerend kan werken…….Uiteindelijk is Bread & Butter (én onze eigen Modefabriek) ooit zelf uit rebellie en authenticiteit ontstaan. Zo heeft de Bestseller Groep na een test in Copenhagen nu ook in Berlijn ‘dan maar’ een eigen beurs georganiseerd waarin ze alle merken die binnen hun groep vallen samenbrachten op een ultra-coole locatie inclusief waanzinnige (gratis) gerechten uit de bio-keuken en live muziek. Op uitnodiging van Marieke Beemsterboer, Head of Design van ONLY, kon ik zelf de kracht en creativiteit van een dergelijk initiatief ervaren.
Vanochtend nog was ik te gast bij de opening van winterSALON, de alweer 9de editie van dit platform dat mode, kunst en cultuur samenbrengt op de meest prachtige locaties in Amsterdam. Ook Salon is ontstaan vanuit een sterke behoefte die het reguliere Amsterdam Fashion Week programma niet aanbood. Toen ik mijn ervaring met Berlijn en de strekking van dit artikel met een paar mensen deelde daar vanmorgen werd ik attent gemaakt op het feit dat deze trend van niche-organisatie en afsplitsing in creatieve sectoren als de interieur, meubel en parfumindustrie ook sterk gaande is.

Al die eigen initiatieven, niche-beurzen en bijeenkomsten rond collectie presentaties gaan hopelijk teweeg brengen dat mensen breed geïnspireerd en écht met elkaar in contact raken. Bovendien is mijn wens dat we mede daardoor in retail-mode-land eens wat minder een eenheidsworst gaan inkopen!