Holland Hospitality Outlook 2013: 'Samenwerken is the only way'

Op dinsdag 14 mei vond in RAI Amsterdam voor de derde keer ( maar voor mij een primeur ) de Holland Hospitality Outlook 2013 plaats. Een programma, overigens zeer vakkundig en creatief geleid door dagvoorzitter Ad Bastiaanse, waarin vijf toonaangevende toeristische marktpartijen de aanwezigen in één middag bijpraten over de economische ontwikkelingen in toerisme en haar impact op retail.
Nu bezoek ik regelmatig seminars en congressen over e-com, retail en ontwikkelingen in de mode-branche maar over het algemeen ben ik niet zo positief over deze bijeenkomsten. Waarom? Omdat er ( door de sprekers) te veel over eigen bedrijf en producten wordt gepraat, een sterk centraal thema ontbreekt, te weinig verbinding wordt gemaakt met de bezoekers en dus te weinig gebruik wordt gemaakt van de gezamenlijke energie om daadwerkelijk samen na te denken over de toekomst. Informatie ‘consumeren’ is niet meer van deze tijd. Veel meer inspirerend is de dialoog. Dat hebben ze in mijn ogen prima begrepen bij Holland Hospitality Outlook. Zoals gezegd een creatieve en sterke moderator, goede sprekers die niet al te lang aan het woord waren en het leukste na de pauze: de plenaire zaaldiscussie met aanjagers Michael Levie (CEO van de Awardwinning hotelketen CitizenM) & Peter Verveen (Voorzitter Vedis: branche organisatie voor de Retail) die met elkaar en de zaal hun commerciële inzichten, tips en tools deelden en wij allen konden mee denken, doen en praten en stemmen op stellingen. Mijn favoriet was Michael Levie die helemaal ondernemer 3.0 is en naast het belang van verbinding en open-minded zijn ook sterk (en terecht naar mijn idee) aangeeft dat structuur, duidelijkheid en niet te lief ( en dus te vaag) zijn voor elkaar ook wonderen werkt. Aan het einde van de sessie sprongen we (allemaal!) ongegeneerd rond om ideeën uit ons hoofd in ons hart te laten zakken!

Shoppingmall Holland

Voor alle sprekers gaat op dat zij hun verhaal vanuit hun branche en kennis van de markt sterk ondersteunden met facts&figures. Zo leerde ik dat per jaar 11,7 miljoen toeristen Nederland bezoeken, de grootste groeimarkt voor Nederland ‘gewoon’ België is, Globe-Shoppers met name voor de juwelen en diamanten komen maar toch ook voor fashion en ‘gezelligheid’ in 77% van de gevallen als reden wordt gegeven om horeca te bezoeken. Alle verhalen kregen echter écht kracht toen er vanuit optimisme, vooruitgang en toekomst scenario’s werd gesproken. Zo gaf Jos Franken van NBTC aan dat in de huidige economie gebleken is dat partijen zich  terugtrekken en alleen aan zichzelf denken. Maar deze verkaveling en fragmentering doet Nederland als geheel geen goed. Voor vooruitgang is de noodzaak om elkaar op te zoeken echter enorm; juist samen sta je sterker. Elkaar opzoeken is een mindset.
Jacques Hoendervangers van Amsterdam Airport Schiphol liet prachtige innoverende concepten (Schiphol Park – picknicken en Harvest Market – lokale producten) zien die juist ontstaan zijn door na te denken over gastvrijheid en latente behoeften van bezoekers en passagiers. Dus niet pas over gastvrijheid en ontzorgen nadenken op het moment dat die klant voor je staat, maar het moet in het DNA van je bedrijf zitten, beginnende bij de leiding. Dank ook Jacques voor het benadrukken van het belang om ook te investeren in concepten die geen geld opleveren, maar wat klanten enorm waarderen en daar dan ook over zullen praten.
Marja van Reijn van Global Blue is als persoonlijkheid alleen al erg inspirerend. Marja is één brok enthousiasme en energie en maakt ons op sprankelende wijze duidelijk dat oprechte gastvrijheid betekent dat je je ook echt moet verdiepen in die toerist. Hoe kijkt hij of zij naar Nederland, hoe en wanneer wordt er gereisd en geld uitgegeven en last but not least: Hoe wil de toerist benaderd en geholpen worden. Conclusie: Bezoekers zien ons als Shopping Mall Holland en reizen daarin net zo makkelijk van Amsterdam naar Roermond. Als je daarover nadenkt is het wel heel kortzichtig om als ondernemer en retailer alleen met je eigen toko bezig te zijn. We zullen moeten samenwerken om die Shoppingmall Holland zo sterk en aantrekkelijk mogelijk op de kaart te zetten.
Lieke Vogels, sinds kort directeur van Koninklijke Horeca Nederland en een goede kennis van mij, legde in haar verhaal steeds de link tussen horeca, gastvrijheid en retail. Daarbij benoemde ze trends als ‘Puur en Persoonlijk’ en ‘De groeiende waarde van gezondheid’ maar het meest pakkende vond ik haar uitspraak dat alleen beleving te dun is. We moeten aan beleving betekenis geven en waardevolle herinneringen aan onze klanten meegeven.
Sarel Tempelman van VVV Nederland geeft aan dat belangrijke peilers van gastvrijheid: vriendelijkheid en veiligheid  het laagtst scoren in Nederland. Daar valt dus nog winst te behalen!

Waarom moeilijk doen als het samen kan.

Zowel in de verhalen van de sprekers als de zaaldiscussie daarna sterk naar voren dat de feitelijke informatie die we met elkaar delen niet nieuw is. We weten het allemaal wel. Maar wat maakt nou dat we gaan samenwerken? Wat maakt dat we elkaar opzoeken en in ruimere kaders denken? Het lijkt wel of de energie een beetje ontbreekt om daadwerkelijk iets te gaan doen. Zelf denk ik dat we onderschatten hoe moeilijk veel mensen en dus ondernemers het vinden om zich te verbinden, te netwerken en contact te maken met een ander. Want we willen allemaal wel maar hoe vind je elkaar dan? Met mijn bedrijf IS WORKS richt ik me op het helpen en wegwijzen van mensen en bedrijven om elkaar te vinden. Ik heb ondervonden dat samenwerking en co-creatie structuur en begeleiding nodig heeft. Het ontstaat niet altijd als vanzelf en in die wetenschap hoop ik dat branche-organisaties, verenigingen en platformen óók gaan nadenken over hun rol. Zij zullen minder in systemen en platformen moeten denken en net als hun leden juist veel meer in stappen nemen, mouwen opstropen, aanjagen en mensen bij elkaar brengen.