Datum : 11 november 2009. Locatie : STUDIO 21 Hilversum Tijd : 17.00-23.00 uur. Dresscode : Black-Tie. Je raadt het al! IS heeft een gala. Niet zo maar een gala. Het ING Retail Jaarprijs Gala, met bijna 1000 gasten, HET glamour vervolg op het ING retail Excellence event waar IS ook bij was ….Voor wie opsommingen van genomineerden en jury rapporten verwacht; ‘daar ben ik niet in gaan zitten’. Maar wil je lezen en zien hoe IS aan haar prachtige jurk is gekomen, hoe zij door Krein Bons-directeur van Haren- voor dit feest uitgenodigd werd, de leukste en mooiste momenten van de avond, wat kregen we te eten en te drinken, wat is mooi om even bij stil te staan, fijne foto’s, wie er allemaal waren en niet te vergeten; ‘wie werden de Prijswinnaars’ …….dát lees je natuurlijk alleen maar op IS WORKS. Het meeste beeldmateriaal is door mijzelf geschoten maar een aantal foto’s zijn van Paul Ridderhof.ING krein en isEnige tijd voor het Gala werd ik gebeld door Krein. Ik had hem naar aanleiding van onze ontmoeting op het eerdere Excellence Event een mail gestuurd met een link naar mijn blog waar het verslag online stond en ook een foto van ons samen. Toen die foto net genomen was zagen we al dat de kwaliteit waardeloos was, het zal aan mijn camera of aan de instelling gelegen hebben, maar er lag een ING-Oranje waas over. Krein had dus gezegd ‘Die foto moeten we dan maar eens over doen’. We spraken over het Gala en of ik daar nog naar toe zou gaan. Ik had nog niets geregeld, de kaarten waren ietwat te duur voor deze business babe on a mission, dus ik meldde Krein dat ik er achteraan zou gaan om eventueel als pers aanwezig te kunnen zijn. ‘Ja ik wil het ook wel voor je regelen hoor’, riep Krein nog door mijn I-Phone, maar kenau als ik ben riep ik iets terug als: ‘ Nee hoor, ik heb nergens een man voor nodig, dat regel ik zelf’. Maar lang verhaal kort heeft ‘Mister van Haren’ het toch voor mij geregeld!

 

 

Wat moet ik aan?

Ik had nog welgeteld 11 dagen de tijd om een galajurk te regelen. Ik had helaas niet nog een exemplaar in de kast hangen die toute Mode Nederland al kon uit tekenen door  mijn aanwezigheid op Heineken en Fortis soirées in relatie tot AIFW. Dus wat doe je dan? Je gaat crowdsourcen. Crowdsourcen is jouw netwerk, followers, peers vragen om mee te helpen een missie te doen slagen. (Wisdom of the crowds) Het is wel handig als je dan een behoorlijk netwerk hebt overigens en deze snel kan bereiken…..(Boek een Whisper ! ) Nokia deed dit om hun nieuwe operating system Maemo te ontwikkelen. IS deed dit om ‘voor gratis’ een galajurk te bemachtigen. Mijn noodkreet plaatste ik op Facebook en Twitter en, erg 2008: Op mail. HEEL blij was ik toen Claes Iversen mij liet weten dat ik bij hem op het atelier mocht langs komen om een jurk te lenen. Ik heb vanuit professioneel oogpunt voor meerdere ontwerpers bewondering. Maar als ik de shows van Claes zie dan denk ik altijd dromerig ‘Ja dat is helemaal Is’  Zo gezegd zo gedaan. Ik wees een 5 tal jurken aan die ik het mooiste vond en die gingen we (couture kan je niet in je eentje aantrekken) passen. De keus was snel gemaakt want ik paste er maar 1. Gelukkig was dat wel mijn favoriet. Uit de SS09 collectie een skincolour, prachtig lange en met zelfs een klein sleepje, gewassen zijden ‘schat’ met a-symmetrische top. Die collectie kenmerkte zich door variaties op de blouse, het overhemd. Deze jurk had een smalle kraag langs de vrouwelijke halslijn en een knopenlijst die uitloopt in een hoog split. Er volgen naar ik hoop nog wat meer foto’s van ‘de jurk’ (via een fotograaf die ik mijn kaartje heb gegeven en Joël van Lokal Heroz) maar links onder alvast de foto die door Robert, de oppas, is gemaakt. Daarnaast  de accessoires die ik koos ‘om de boel af te stylen’.

ING jurk isING accessories

Placering

ING schoenen

Met het voorbereiden van mijn blog zag ik op de website van het ING retail gala ‘placering zaal’ . Vervolgens kon ik in een PDF zien welk bedrijf of welke functionarissen aan welke tafel zaten en hoe wij allen rondom podium en catwalk waren ingedeeld. Uitprinten en mee in de clutch (handtas) Wow ik zat met Krein aan de tafels met de ‘Beste starters’ en hun ambassadeurs. Krein was namelijk ambassadeur van SHPPR, die tijdens het voorgaande event n.a.v. stemmen per sms uit de zaal af moesten vallen. Maar wat een mooi woord ‘placering’, die houden we er in! Ik had mijzelf natuurlijk eerst al in de verwarme autostoel mogen placeren waarin Krein mij op kwam halen. Eenmaal binnen gekomen kwamen we al snel Joël (eigenaar Lokal Heroz en genomineerd voor Beste Starter) en zijn prachtige vrouw tegen, de meiden van Tea Bar (ook genomineerd voor deze prijs), Robin von Weiler (investeerder in o.a. retailpanden/projecten in Rotterdam ) Etchica Voorn (eigenaar Talentroom en inmiddels vriendin van Is) kwam met haar tafelpartner Ed Spetter op me af met de woorden ‘ Ja hóór, wie heeft er weer de mooiste jurk aan?!’ Het kwam eigenlijk door de gouden schoenen van Robin dat we het betere voetenwerk toch maar even hebben vastgelegd. Ik was uiteindelijk wel met een schoenenman op stap!

ING tafel1ingtafel2

Winnaar ‘Beste Starter’

We gingen van start. Nogmaals: Voor een volledig overzicht en benoemen van elke categorie verwijs ik graag naar de site van het event. De  presentatie was in handen van de ‘lovely’ Anita Witzier. Samen met Jan Peter Karelse maakte zij de winnaar in de categorie ‘Beste Starter’ bekend……Van Soest!!! Franny (eigenares) had gewonnen omdat:

* Eigen melanges, eigen recepten * Just-in-time productie in de winkel * Ambachtelijke aanpak en customizing * Moderne winkeluitstraling * Gepassioneerd en nu al succesvol. 

Ook al hadden de andere genomineerde starters een aantal van deze ingrediënten ook in huis (rechts onder smst -geen Twitter- Fenje van de Teabar ietwat teleurgesteld naar haar followers), het zowat  ‘produceren van jouw product tegenover de klant’ is blijkbaar doorslag gevend (dat zag ik n.l. altijd als de definitie van een dienst) Dát vind IS wel een mooie ontwikkeling. Ik ben namelijk nog heel erg bezig met de nieuwe waarden van het symposium ‘Beyond Green, slow is the new fast’. Consumenten willen weten wie het gemaakt heeft! Als dat op een dergelijk event door de vakjury erkend en gehonoreerd wordt, ja dan zijn we goed bezig. Wat een goed idee overigens dat van Soest meteen een order ter waarde van € 5000 kreeg van de ING voor chocoladeletters! Leuk om te weten is dat Rituals 8 jaar geleden de ‘Innovatie-prijs’ in de wacht sleepte en dit jaar de vakjuryprijs voor Beste Winkelketen. Op foto onder: Eigenaar en oprichter Raymond Cloosterman en zijn team zijn blij!

ING anita en jan peterING podium v soestINF frannyING sms teabarING RITUALSG

Bricks & Clicks

ING prijzenUit de genomineerden: Hema, BCC en Hunkemöller werd de winnaar voor de categorie Bricks & Clicks: Hunkemöller! Ik vind dat helemaal terecht. Ook een beetje ‘koren op mijn molen’ geef ik toe, als consultant op het gebied van online visie, sociale netwerken en crowd-sourcing voor de marketing en positionering van je bedrijf. Hunkemöller blijkt zo’n online visie te hebben, zetten online-tools goed in, zijn daarnaast geïnteresseerd in hun klant en hebben dan ook een goed CRM systeem. Gefeliciteerd! De prijzen waren overigens echt juweeltjes om te zien, zie foto links.

 

 

Showtime!

Tussen de prijsuitreikingen door werden de gerechten geserveerd en waren er shows. We zagen een illusionist (met swarosvky glitter aan de zijnaad van zijn jeans…), drum artiesten, heel veel danseressen, de man van Tooske ;-), nog meer danseressen en de Dinnershow of dreams crew kreeg het publiek uit de stoelen en de galajurken en vlinderstrikken in beweging! 

illusionist roke zonder lijfaING WOMEN CAGEING BASTIAANRAGING DANSERS GOLDENING FOODING DRUMMERMAN

The Afterparty

Na de prijsuitreiking zal er voldoende gelegenheid zijn om te netwerken, aldus de tekst op de website. Nou vind ik het altijd leuk om nieuwe mensen te ontmoeten maar als daar een soort setting voor gecreëerd wordt ben ik wel wat minder enthousiast. Uiteindelijk was het voornamelijk gewoon heel erg gezellig. Er liepen toch best veel bekenden en relaties van mij rond maar ik heb ook een aantal korte, maar leuke ontmoetingen gehad met mensen die ik nog niet kende. In deze post geen namen. Geen foto’s van mijzelf met die mensen. (Behalve dan de foto rechts onder met Liane, de vrouw van Joël, gemaakt door Joël) Ik Twitter ook niet mobiel: Als ik in gesprek ben met mensen wil ik niet na hoeven denken over een foto moment en op zo’n avond en met een publiek als deze kan je wel aan de gang blijven!

ING partydresses ING

Conclusie

Ik heb een erg leuke avond gehad. Dank je wel Krein. Ik heb veel complimenten over mijn jurk gekregen en hoe ik eruit zag. Dank je wel Claes. Laten we eerlijk zijn; dat doet een mens goed. De volgende ochtend zit je toch weer in de regen op de fiets om je zoon naar school te brengen! Ik vind de ontwikkelingen in het bedrijfsleven en retail in het bijzonder heel interessant. Creativiteit, ambacht en (bah uitgemolken woord maar: ) authenticiteit gaan ‘leading worden in de toekomst. De consument wil een ziel voelen als zij in een (web) winkel komen. Storytelling…..Héb je wel een verhaal te vertellen? Wil je, dúrf je te delen en transparant te zijn?  Ik heb een speciale interesse in ‘womens business’ en bedrijven door vrouwen geleid. De Wereldwinkel vind ik geweldig. Ik bezoek regelmatig de winkel op Texel, waar mijn ouders wonen. Op mijn onlangs gehouden online-trends event Whisper Fashion had ik het ‘groene’ kado voor mijn gasten samengesteld in een tasje van De Wereldwinkel, gemaakt van oude kranten en tijdschriften. Lieke Vogels, directeur van dit concept, had tijdens het ING retail Excellence Event mijn kritische opmerking uit de zaal, gericht op de presentatie van ‘Beste Starter genomineerde SHPPR’ , gehoord en gedacht ‘Mwah, net op het randje…. mhah mwah mwah!’ Gisteravond zei Lieke tegen me ‘Ik dacht het al wel maar toen wist ik nog niet dat je gewoon een leuk wijf bent!’ Dank je wel Lieke.