MOMOAMS #19 Emotelling is the new storytelling

Na net ruim 2 weken mode-circus (rondom de Amsterdam International Fashion Week) achter de kiezen te hebben keek ik eerlijk gezegd uit naar een bijeenkomst waarin ik in spijkerbroek en groot vest nog over-dressed zou zijn 😉 Daarnaast zoek ik mijn inspiratie (ook) graag buiten de grenzen van de mode en vind daarbij in MOMOAMS een mooi platform met verhalen, voorbeelden en ideeën waar ik iets mee kan. De borrel, de hapjes en de ‘crowd’ vind ik daarnaast ook helemaal goed!

De aankondiging van deze 19de editie van MOMOAMS liet weten dat het een line-up zou worden van diverse sprekers die al eens eerder het podium van dit event hadden betreden maar gezien hun inspiratiegraad nog een keer terug gevraagd werden. Marc Fonteijn deed de kick-off van de bijeenkomst die als titel “Mobile Stories’ mee had gekregen.

De Storytellers

Luc van Donkersgoed – managing partner at the Coding Dutchmen : Vertelt over hun FMyLife (Fuck my Life) een applicatie gebaseerd op de website fmylife.com. Gebruikers van deze website plaatsen anekdotes over onprettige situaties. De website positioneert zichzelf als een uitlaatklep voor al je frustraties (* EMO!! *) , maar ook als een bron van entertainment om je er weer bovenop te brengen.

Sander Veenhof  – New Media artist at SNDRV : Heeft een (voor mij) aansprekende achtergrond want hij is autonoom kunstenaar maar studeerde eerst bedrijfsinformatica en deed daarnade Rietvelt Academy (Right & Left brainer!) Sander vertelt over een paar van zijn ideeën (zoals: Demonstreren vanuit je luie stoel) maar in het bijzonder over zijn project in Kameroen genaamd NBeep6 (Method for free and untracable communication) De N staat voor ‘number’ Beep staat voor: ‘missed call’ en 6 staat voor 6-bit version, based on 6 phones. Als je wilt weten hoe dit project eruit zag kijk dan even op zijn website. Ik vond het met name een goed verhaal omdat Sander met dit initiatief dat een soort backchannel bouwen achter ‘missed calls’ inhield letterlijk heel veel mensen mee kreeg. Sander vertelt dat het in de praktijk eigenlijk helemaal niet werkte of klopte maar dat hij dat van minder belang vindt. Het ging om de belangstelling en wat het teweeg brengt. (* EMO !! *) Ook al ben ik een behoorlijk commerciële muts, dàt moet storytelling inderdaad teweeg brengen!

Lucas Tieleman – Slide-Jockey : Start zijn verhaal met de vraag ” Hoe krijgen we Superman terug met de hulp van mijn grootouders” Vervolgens horen we hoe zijn opa en oma, die verliefd werden in de oorlog, met elkaar communiceerden door middel van brieven die zij om de beurt brachten en afhaalden in een doos die verborgen was in het bos. Het feit dat het hier niet alleen om het communicatie middel ging (de brief) maar ook om de moeite en de actie die eromheen plaats vond (naar het bos gaan etc) bracht een extra dimensie aan deze briefwisseling. Er werd bovendien moeite gedaan om elkaar te kunnen lezen. Lucas stelt dat we tegenwoordig juist die extra dimensie missen in onze communicatie; we krijgen en willen (?)  ‘instant satisfaction’. Waar we vroeger soms maar 1 uniek exemplaar (Bijv een antiek superman stripboek) van iets hadden, is tegenwoordig met alle digital content alles in veelvoud aanwezig en te bereiken. Om emotie (* EMO !! *) en uniciteit (en gretigheid!) weer terug te krijgen stelt Lucas dat we ‘location-based’ communicatie kunnen invoeren. Dus een boodschap wordt uniek en exclusief door de locatie waar deze is gelanceerd of opgehaald kan worden. Dus dat je jezelf zou moeten verplaatsen naar die locatie om een specifieke boodschap op te kunnen halen. Do you get that?! Ik wél en ik vind het een top-idee!

Yuri van Geest – 1 van de oprichters van MOMOAMS en Yuri is een expert op het gebied van alles rondom mobiel internet incl. apps, augmented reality, sensoren, mobile DNA en mobile neurotech.
Hij demonstreert ons de ‘Neurosky XWave’ ; een headset waarmee het mogelijk wordt om de hersengolven te visualiseren. Hierdoor wordt het mogelijk om deze zelf te beïnvloeden teneinde een reactie teweeg te brengen. Zo zal het mogelijk zijn om bepaalde processen te sturen met je gedachten of bijvoorbeeld een stukje muziek te beluisteren al naar gelang je gemoedstoestand. (* EMO !! *)De keuze van de muzieksoort wordt dan afgestemd op je stemming of emotie.De Xwave is ontworpen om te gebruiken in combinatie met een iPod, iPhone of iPad. De benodigde software kan gratis via iTunes of direct in de App store gedownload worden.
Vanuit deze demonstratie bespreekt Yuri de ‘Quantify Yourself’ Trend (In App’s) Voorbeelden daarvan zijn o.a.:
•Wordlens: Vertalings app: Door je iPhone naar een tekst te richten wordt deze tekst automatisch vertaald.
•Swiftkey: Systeem weet wat je gaat typen gebaseerd op je typ-geschiedenis
•Instant Heartrate: Door je vinger rustig over het camera-oog van je telefoon te bewegen voor 10 seconden wordt je hartslag in het display aangegeven. Het werkt door de kleurveranderingen in het licht dat door je vinger gaat te traceren.

Ville Vesterinen – CEO of Grey Area the creators of Shadow Citie. Ville legt ons deze location based game for Iphone uit. Het is heel jammer  en bijna knap dat in het kader van story en emotelling zo monotoon, langdradig en saai een dergelijk gave game wordt gepresenteerd. Dat gezegd hebbende speelt deze game zich af in ‘jouw’ stad, dat is de setting. Vervolgens wordt (net als in Harry Potter) magic gemixed met the real world. De app begrijpt / ziet waar jij bent en de game vormt als het ware een ‘window in a parallel world’ . Het gaat eigenlijk over magie en emoties (* EMO !! *) en dat soort dingen toevoegen aan technology/ apps.

Ben van der Burg – Product Director bij WebAds Interactive Advertising. Ben was tevens moderator van deze MOMAMS en dat deed hij voortreffelijk en met humor! Bert stelt: Storytelling zal verdwijnen. Emotelling is the new storytelling! En hij gaf mij daarmee de titel voor deze review en eigenlijk de hele samenvatting van deze middag!…..
Het ’emo’ deel (* EMO !!*) wordt steeds belangrijker in onze communicatie. Wat Ben ons eigenlijk wilde vertellen door het gewoon te demonstreren is dat Emotelling “Slide-Jockey’ nodig heeft! 😉 Slidejockey levert een combinatie van producten waarmee een ervaren spreker (docent?) een flexibele en interactieve presentatie kan verzorgen vanaf de iPad. Het is niet iets voor iedereen. Het is “voor de DJ’s onder de presentatoren” en handig voor sprekers die tijdens een presentatie snel willen kunnen wisselen tussen verschillende sets dia’s, die op basis van vragen uit de zaal (van de aanwezige iPhone bezitters) hun verhaal ter plekke bijstellen en die vragen ook eenvoudig op het beeldscherm willen kunnen toveren. Zoals gezegd: Ben demonstreerde dat met zijn presentatie zelf en ik wil gaan oefenen! Wat ik ook weer een fijne kick-ass vond is de opmerking: “Think beyond standards!” Dus dank je wel Ben.

Ben Scott-Robinson – Creative Director at We Love Mobile. Vertelt over Interactive narrative en mobile. Ben stelt dat als je wilt dat mensen iets (een verhaal) oppakken er over gepraat moet worden. Hij houdt zich bezig met hoe je bedrijven en merken ertoe beweegt een verhaal te vertellen en hoe je consumenten zover krijgt om mee te doen en mee te gaan hierin. Heel veel bedrijven willen ‘gewoon een app’ maar stellen zichzelf zelden de vraag waar die app dan over moet gaan!! Er moet verhaal gemaakt worden dat een reflectie is van de content van het product. Zorg bijvoorbeeld voor een hoofdpersoon (een karakter) in het verhaal, zorg voor een intrige, maak het echt door er real life actions (interactief!) in te bouwen en een ‘thrilling finale’ mag ook wel eens helpen 😉 ( *EMO !!* )
Ben geeft als mooi voorbeeld en inspiratie het uit de UK afkomstige initiatief Punchdrunk  (immersive theatre) aan. De moeite waard om even hun site te bezoeken! Punchdrunk mixed in hun optredens klassieke teksten met heftige (award-winning) installaties, zich afspelend op bizarre plekken hetgeen teweeg brengt dat het publiek actief meedoet in plaats van passief toekijkt.

Conclusie

Recent schreef ik een artikel voor  MVRO, 1 van mijn klanten. Centraal in mijn blogposts voor hen staat ‘De beleving van retail’ en dit laatste stuk had als titel Verleid je klant! Samen met shopoloog Chantal Riedeman trok ik een dag de winkelstraten van Haarlem in om in kaart te brengen hoe goed of juist klunzig en na-latig retailondernemers zijn op het gebied van verleiding en versiertrucks. Mijn conclusie na deze dag was dat we ons als ondernemers misschien te veel focussen op product en te weinig op de verleiding van onze klanten. Terwijl die verleiding echt geen ‘rocket-science’ is. Ook hierin gaat het allemaal om emotie, om de zintuigen in de breedste zin van het woord te prikkelen. Ik vind het mooi dat in deze 19de editie van MOMOAMS duidelijk werd dat de mobile industry reeds door heeft dat het toevoegen van emotie aan technologie (en product) die X-factor krijgt en daar dus ook al flink mee aan de gang is. Emotelling is the new storytelling. Start spreading the news!

And a big thanks to Leo Verdonck for the pictures!!