Salon/1

Voor woensdag 14 juli was ik uitgenodigd voor de Pers opening en preview van Salon/1, een nieuwe reflectie op mode en cultuur, in Magazijn. Gijs Stork, de initiatiefnemer van dit project en o.a. eigenaar van galerie Magazijn, vertelt dat in nog geen 2 maanden tijd dit concept van de grond kwam. Zonder subsidie of sponsors (dat kan dus!!)  zijn op zo’n twintig locaties in het centrum van Amsterdam installaties en exposities neergezet van ruim veertig creatieven waaronder  modeontwerpers,  tijdschriftmakers, fotografen, stylisten en beeldend kunstenaars. Gijs vormde in dit project een 3-eenheid met Cathal McKee, eigenaar reclame- en productiebedrijf CMK1, en Manon Schaap, creatief directeur van het Parijse warenhuis Le Bon Marché en fashion consultant.

Een paar blogposts geleden merkte ik al op dat salon houden het nieuwe fenomeen is in mode. Josephine Colsen heeft haar salon, Clifford Portier heeft (af en toe) zijn salon in de Hartenstraat en Claes Iversen opende vorige week zijn salon op de Herengracht. Salon/1 is echter niet 1 specifieke plek maar een platform en vormt naar mijn idee eigenlijk een heel logisch en natuurlijk voelend initiatief in het kader van slow fashion. De initiatiefnemers van Salon/1 geven ook aan dat zij duidelijk willen maken dat mode niet alleen over het product en het eindresultaat gaat maar ook over het idee en het proces. Ik noem het ‘storytelling’. Waar ik ook een Arnhem Modebiënnale als ‘slow’ ervaar is een Amsterdam International Fashion Week, waarmee Salon/1 gelijktijdig gehouden werd, voornamelijk all about show en trekt daarmee ook het publiek aan dat daarvan houdt. Daar is op zich niets mis mee en ook een keuze van investeerders en organisatie maar ik ben wel met Manon, Gijs en Cathal eens dat dit geen volledig beeld geeft van Nederlandse mode.  Ook denk ik dat het show-element en glitter & glamour imago geregiseerd door een aantal PR bureaus een drempel opwerpt naar andere industrieën waar wij als modewereld onszelf naar mijn idee nu juist aan moeten verbinden. Charlotte Bik (ArtEZ en foto links onder) hield tijdens de opening ook een treffend verhaal over hoe wij ‘zuur’ en bored zijn en toe aan iets nieuws. Hoe Salon/1 ons uitnodigt om mee te kijken in de geest van de ontwerpers.
Ik geloof in die creative economy maar dan moeten we wel de deuren open zetten en een ‘echt’ kijkje in onze keuken bieden. Op zeer kleine schaal maar wel vanuit de authenticiteit van mijn concept en persoonlijkheid probeer ik elke Fashion Week, maar ook bij gelegenheid van andere mode-gerelateerde events, iemand uit mijn netwerk, een zakelijke relatie of vriend mee te nemen om die brug te slaan. Ook lezen veel professionals werkend in de meer commerciële kant van mode & retail en andere industrieën mijn blog waarmee ik door middel van mijn verhalen ook inzichten en inspiratie kan geven.

En Route

Ik heb nog wel een beetje het idee dat dat Salon/1 nu nog vooral bij de mode-incrowd ligt en dan ook nog eens van de ‘zoals ik dat even heel oneerbiedig en zonder iemand te willen beledigen’ de intelligente groep in die crowd (educatie, kunst, cultuur) noem. Geen probleem want events als Oerol en de Parade zijn ook ooit zo begonnen maar ik hoop dat de deuren van Salon/1 met name naar onze eigen zakelijke, retail, online en inkoopkant van de mode-branche én bijvoorbeeld andere maak-industrieën bij de volgende editie wagenwijd opengaan. Laten we niet alleen co-creëren op product, expositie en ruimte maar laat Salon/1 ook de (co)creatie zijn van beleving en dialoog (ook met mensen buiten onze industrie) die Salon/1 oproept!
Zondag 18 juli, de laatste dag van zowel AIFW als Salon/1, plande ik mijn fietsroute langs de diverse panden, galleries en winkels die meewerkten aan dit initiatief.  Charlotte Bik noemde Salon/1 in haar speech een groot, genereus podium en ik kan oprecht vertellen terwijl ik lang niet alles heb kunnen zien: Dat ik heb ik hélemaal zo ervaren. Complimenten voor Manon, Gijs en Cathal! (En ook voor fotograaf Jan-Willem Kaldenbach die het Salon/1 blog en Facebook pagina vulde met prachtige beelden en de foto van Nannet van der Kleijn en IS maakte en mij mailde  (zie photo-gallery)

NB: De collectie ‘The world is flat’ van Antoine Peters was in Magazijn te bewonderen. Zie mijn photogallery voor beelden. Mooi Antoine!

Museum van Loon

Ik keek mijn ogen uit in dit prachtige pand (Je kent het wel: veel van gehoord maar nog nooit geweest) en museum aan de Keizersgracht waarin verschillende ontwerpers huis hadden gehouden. Museum van Loon stelt tentoon vanuit de diverse kamers en is ook een huis gelaten met overigens een prachtige tuin. De oude serviezen, tafel linnens, schilderijen, foto’s, wandpanelen en noem maar op bleken een werkelijk prachtig decor te vormen voor de modeontwerpen. Sterker nog; het werd een prachtige blend waarin het 1 het decor vormde voor het ander en vice versa. In de eetzaal stonden paspoppen in een rij over het midden van de tafel opgesteld met aan het hoofdeinde het Atomic Bomb ontwerp van Viktor & Rolf. Ferry van der Nat had in 1 van de slaapkamers een gewedige jas en schoenen van Fong Leng tentoongesteld en Klavers van Engelen tekenden voor het photoprinted, hoogglans kamerscherm dat een symfonie vormde met de andere kleuren en meubels in de kamer. Zie mijn photo-gallery voor meer ontwerpen in Museum van Loon.

Czar

In het statige pand van reclame bureau Czar aan de Keizersgracht had ik zakelijk, vanuit IS WORKS, al een paar meetings gehad met Gerraldo Vallen, eigenaar en initiatiefnemer van Join the Pipe ; een prachtig initiatief dat oproept om geen water meer te kopen in flesjes maar leidingwater te drinken uit het prachtige JointhePipe flesje waarmee de opbrengsten gaan naar het project dat leidingwater voor iedereen aal over the world bereikbaar wil maken. Bovenin het pand van Czar zagen we de contributies van Viviane Sassen (photowall) en Lernert Engelberts & Sander Plug.

FOAM

Onderdeel van Salon/1 was de toegang tot de expositie ‘Pretty much everything’ van photography artist-duo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin. Het bekijken van de deze overzichtstentoonstelling stond sowieso hoog op mijn verlanglijstje en ik vond het super!

DROOG design

In het pand van DROOG design aan de Staalstraat was ook weer een keur aan ontwerpers en installaties te zien. Ik wist het niet maar DROOG heeft aan de achterzijde van hun winkel prachtige, ruwe ruimtes waarin de covers van de magazines Butt, Fantastic man / Gentlewoman  heel mooi uitkwamen. Een ruimte daar boven werd gevuld door Painted Series, een modecollectief dat samenwerkt met Bulgaarse en Indiaanse borduursters. Half-afgewerkte kledingstukken worden door hen versierd, waarna Painted er weer verder mee aan de slag gaat. De vrouwen achter dit concept zijn Saskia van Drimmelen, Desirée Hammen en Margreet Sweerts. Zowel de op de muur getekende silhouetten van actrice Juliette Lewis, de kledingSTUKKEN, borduur- en kantwerken en de plantjes in de gleuven en buizen van de betonnen vloer als ook het dochtertje van Saskia zijn bewonderenswaardig!
Ook in het pand van DROOG de installatie van modeontwerper Mark van Vorstenbos en kunstenaar Twan Janssen. Op twee tegenover elkaar hangende filmschermen worden abstracte beelden geprojecteerd, met daaronder liefdesdialogen uit verschillende speelfilms. Hier kon ik goed ervaren wat Charlotte Bik bedoelde met haar ‘in de geest van de ontwerpers kijken’ . Wat een mooie concept als start van de 2  modemerken die ze aan het opzetten zijn, You as me (womenswear) en Me as you (menswear).

Salon Maison Portier

Inmiddels een regelmatig onderwerp op mijn blog: Clifford Portier, de ontwerper achter Maison Portier (en dus mijn AIFW Opening Soirée ‘see-through-dress’) die een half jaar geleden voor het eerst Salon hield en daarin ook kunst combineert, in gallery Miauw in de Hartenstraat. Clifford heeft talent, smaak en visie. Zijn Salon in deze Salon/1 was weer té prachtig. De mooie, fragiele voile jurken samen met het werk van designer en kunstenares Britt Das en zijn pailletten outfits met de lijntekeningen (I love the ‘Cock de Couture’ piece) van Alexander Willem werkt helemaal goed bij elkaar. De Salon van Maison Portier is nog tot en met zaterdag 24 juli te bekijken. Overigens is het exclusieve parfum You Paradiso ook bij Maison Portier te koop en was het tevens binnen het kader van Salon/1 bij de Frozen Fountain op de Pinsengracht te bewonderen.

Gallerie Martin van Zomeren

Maurice Scheltens en Liesbeth Abbenes eposeerden hier hun ‘Vitrine’ project. Foto’s van testflacons parfums van de grote modehuizen. Mijn Jil Sander poster is in de bestelling!

Montelbaanstoren / Stichting Secret Garden

Fotografenduo Freundenthal Verhagen exposeerde in de 16de-eeuwse Montelbaanstoren aan de Oudeschans, het hoofdkwartier van stichting Secret Garden, die opkomt voor de belangen van homoseksuele moslims. Een zeer bijzondere locatie, dat móest ik zien. Hier voor de deur op de stoep was het gezellig en stonden vele mode-bekenden van mij nog een glaasje te drinken en na te praten over wat binnen te bewonderen was. Ik was er natuurlijk helemaal op gekleed om de smalle houten trappen, die naarmate we hoger in de toren kwamen ladders werden, te bestijgen. (Van de afdaling nog maar niet te spreken.) Maar het was de klim waard; De  fotoserie van Freudental/Verhagen met de stylist Majid, overtuigd moslim, en nog maar net uit de kast is mooi en intrigerend. Op levensgrote foto’s gaat het beeld soms over in vloeiend, van het doek glijende, echte, aanraakbare, op de grond vallende stoffen.

Ik las op de Salon/1 Facebookpagina (overigens zeer goed en origineel bijgehouden deze week) de opmerking dat iemand zich toerist voelde in eigen stad.
Zo voelde ik me ook! Het was een in alle opzichten prachtige dag, letterlijk en figuurlijk een belevenis. Op naar Salon/2 !