Serendipity

Onlangs was ik ein-de-lijk weer eens op een seminar: MARK. Een nieuw initiatief dat een podium wil bieden aan niet-traditionele marketing ideeën en ‘waargebeurde’ verhalen van revolutionaire ondernemers. De bijeenkomst vond plaats in het ‘nothing fancy’ maar helemaal prima Bounce Space te Amsterdam. Na een maand vol glamour, VIP invites, fashion events van ELLE Style awards tot Amsterdam Fashion Week met bijbehorende dress-codes en high heels was MARK een welkome afwisseling. Op uitnodiging van initiatiefnemer Ricardo van Loenen mocht ik te gast zijn op dit event. Ik heb een aantal presentaties bijgewoond die allemaal inspiratie waarde hadden maar er was 1 verhaal waar ik direct een click mee had, dat me enorm bezig houdt en dat ik inmiddels al met meerdere mensen heb gedeeld in de gesprekken die ik de afgelopen week, na het congres, heb gevoerd. Hoog tijd om het op te schrijven en te delen op IS WORKS !

Sebastian Olma vertelde over de gedachte achter zijn boek: The Serendipity Machine. Nu was ik wel bekend met het woord Serendipity, heel eerlijk denk ik door de gelijknamige film, maar de waarde ervan drong met Sebastian’s verhaal helemaal tot mij door. Serendipity gaat namelijk over het creëren van (zoveel mogelijk) kansen dat iets onverwachts op jouw pad kan komen waarvan je van te voren niet had bedacht dat je ernaar op zoek was of dat het bij jou zou passen. Door toeval en intelligentie dát vinden wat je niet zoekt! Serendipiteit – het creëren van waarde door onverwachte ontmoetingen – is volgens Sebastian een vernieuwend idee in het bedrijfsleven.

Zoals gezegd; er zit een boekje achter en een heel verhaal maar alleen al de kern brengt mij zoveel inzichten en inspiratie. Dit gaat over menselijke creativiteit! Iets dat we veel te weinig laten stromen. Ik kom door mijn werk en projecten met heel veel ondernemers, werknemers en bedrijven in contact en ik deel daarin altijd zoveel mogelijk van mijn kennis, netwerk, enthousiasme en ideeën die ik vergaar tijdens mijn ontmoetingen en gesprekken met …….ándere ondernemers, werknemers en bedrijven! Dit rond kunnen laten gaan van inspiratie en energie zag ik altijd als een gevolg van mijn drang en ook gave om verbindingen aan te gaan en te laten ontstaan. Nu zie ik echter ook dat ik, door zo open te staan en veel tijd te investeren in ontmoetingen en bijeenkomsten ik daarmee ook een hoge dosis serendipity ( en dus waarde ) creëer die ik inderdaad weer als energie en inspiratie in weer andere projecten gebruik. Serendipity is dus gewoonweg ‘part of my business model’. Wow wat een kwartje valt hier! Want Sebastian heeft volgens mij helemaal gelijk: Serendipity is een vernieuwend idee in het bedrijfsleven. Bedrijven verliezen zichzelf namelijk vaak zo in structuur, in yearly calenders, deliverables en vaste schema’s en patronen. Bovendien zijn veel organisaties totaal niet connected en speelt alles zich uiteindelijk af tussen de 4 muren van het bedrijf. Door de waan van de dag, de werkdruk, de crisis en teruglopende resultaten gaan we niet meer op pad en sluiten ons af van de rest van de wereld.
Ik geloof (weet!)  echter, net als Sebastian, dat inspiratie, waarde en innovatie ontstaat uit verbindingen maken en ontmoetingen. The Serendipity Machine gaat zelfs verder en vertelt over de waarde van loslaten, onbaatzuchtig geven en delen waardoor nieuwe energie, ideeën en organisaties kunnen ontstaan.

Denk er eens over na, zou je bestaande patronen durven doorbreken en geloven dat dit je nieuwe inzichten brengt? Je kunt klein beginnen maar geef 1% van je tijd, 1 uur per week aan je werknemers, 1 dag per jaar aan je MT, om Serendipity een kans te geven.  I can tell you it works. IS WORKS.