TEXTILIA Interview IS BOUTIQUES

‘Personeel werven voor de luxe modeindustrie is niet zomaar een taak, het is een vak’ [Interview]

AMSTERDAM, 20 februari 2014 13:51 | Yildiz van den Elzen

Er komen steeds meer luxe winkels in Nederland en de vraag naar getalenteerd winkelpersoneel stijgt. Ondernemer Isrid van Geuns springt in op die vraag met Is Boutiques, haar nieuwe recruitmentbureau gespecialiseerd in het werven van winkelpersoneel in het luxe segment. “Ik wil graag een ontzorger zijn”, aldus Van Geuns.

Er zijn al redelijk veel uitzendbureaus in Nederland. Waarom heb je besloten Is Boutiques op te zetten?
“Er zijn in Nederland inderdaad al verschillende recruitmentstudio’s. Toch is er nog geen bureau dat zich specifiek richt op het luxe segment. De zoektocht van een luxere winkel naar geschikte kandidaten gaat vaak via het internet of een advertentie. Of ze zetten er een headhunter uit Parijs op, die niet weet wat voor talent er hier in Nederland rondloopt. Ze hebben er geen ervaring mee. Ons kantoor zit om de hoek van de P.C. Hooftstraat, wij weten hoe het er aan toe gaat. Ik heb daar heel veel passie voor en dat is een toegevoegde waarde in dit vak. Het recruiten heeft namelijk de stempel van een snelle handel. Cv’s schuiven noem ik dat. Maar het kan ook anders. Ik vind het heel leuk om heel discreet mensen te benaderen, mensen te interviewen en een team samen te stellen.”

Waarom wordt er personeel gezocht via recruiters, waarom doet de winkelier dat niet zelf?
“Iedereen kan het in principe zelf doen, maar je moet je richten op waar je goed in bent. De zorgen van retailers over personeel wordt door ons uit handen genomen, een partner die zich daar helemaal op richt. Als er een vacature online komt van een luxe winkel dan kunnen daar wel honderd cv’s op komen. Een bedrijf weet niet waar het moet beginnen en als je niet op alle cv’s reageert, krijg je een slechte naam. Op die manier wordt er veel druk uitgeoefend op een bedrijf. Daarom brengen wij alles in kaart en maken we een voorselectie. We stellen de kandidaten vragen en doorgronden ze, dat is ons vak. Uiteindelijk stellen we een aantal mensen voor aan het desbetreffende bedrijf waaruit zij kunnen kiezen. Dat scheelt het bedrijf een hoop tijd. Ik wil heel graag dat stuk op me nemen, een ontzorger zijn.”

Wat is het verschil tussen personeel uit het luxe segment en personeel uit het middenhoog- of lage segment?
“Bij sommige winkels verwacht je zelfservice, dan ben je al blij als de werknemer je kleding bij het pashokje aanneemt. Klanten uit het luxe segment rekenen op een andere service. Er wordt meer verwacht van het winkelpersoneel omdat je ook veel geld uitgeeft. Je wilt het fijne weten van het product dat je koopt. Als werknemer bij Hermès moet je weten waar het leer vandaan komt, hoe het product wordt gemaakt, waar het product wordt gemaakt. Op dat niveau moet je dat als werknemer weten om de verbinding met je klant te kunnen maken. Je moet het merk ademen.”

Waar let je precies op bij het zoeken naar personeel? Waar moeten kandidaten aan voldoen?

“Op welk niveau diegene zit, wat de kandidaat allemaal al heeft gedaan, bij welke merken hij of zij heeft gewerkt. Daarnaast is er natuurlijk een basis nodig, maar bij het luxe segment draait het ook heel erg om een bepaalde persoonlijkheid. We interviewen daarom ook aan de lopende band. Dan stellen we vragen als: wat kom je brengen? Wat is je motivatie, waarom ben je servicegericht? Als motivatie is het belangrijk dat de kandidaat het heel leuk vindt om met mensen te werken, dat diegene het fijn vindt om te communiceren en graag mensen helpt. Goede kandidaten kunnen ook uit de hotel- of restaurantsector komen. Kennis kun je trainen maar een persoonlijkheid niet.”

Waarom richt jij je speciaal op het luxe segment?
“Het is een mooie industrie waar het om bijzondere en unieke producten draait. Er zit veel vakmanschap in. Het is minder vluchtig, er zit meer verdieping in en dat spreekt me aan. In het hoge segment kan ik die verdieping beter aangaan dan in de lagen daaronder.”

In 2009 richtte je Is Works op, ook een recruitmentbureau. Is Boutiques is daar een divisie van. Wat is het verschil tussen de twee bureaus?

Is Works alleen run. Ik werk daar als recruitment partner en headhunter voor de hoofdkantoren in de mode industrie en werk op vacatures als buyer of design manager. Naast recruitment ben ik ook consultant en dagvoorzitter. Bij Is Boutiques werken we in een team. Het richt zich specifiek op de luxe en high-fashion retail en werkt aan vacatures in en rond de fysieke winkels. Daarbij recruiten we kandidaten voor functies als storemanager of districtmanager. Daarnaast geven we ook trainingen. Is Boutiques heeft veel buitenlandse partners omdat steeds meer internationale bedrijven hier gaan openen. Veel van die bedrijven hebben geen kantoor hier in Nederland maar willen wel een winkel. Daarom is het belangrijk voor ze om een betrouwbare partner te hebben.”