What's your story?!

Video

* Dit is een post uit mijn maandelijkse serie artikelen die ik schrijf in opdracht voor MVRO.

“Vertel een goed verhaal en je zal succes creëren, vertel een gewèldig verhaal en je zal een ‘beweging’ in gang zetten!” 
De dialoog is een product geworden dat ieder bedrijf, merk en ‘ja dus ook retailers’ in hun assortiment zouden moeten voeren. De enige manier waarop merken nog ècht zullen slagen en worden erkend is door leuk gevonden te worden (de like button) en nog beter: bemind! Dit kan alleen maar ontstaan uit het voeren van een authentiek, transparant beleid en dito communicatie; het hebben en vertellen van een goed verhaal! Kristian Esser, eigenaar van Mr.Harder en social media partner van IS WORKS stelt naar mijn idee terecht dat communicatie een intrinsiek onderdeel is geworden van een product of dienst. Nieuwsgierig naar de ontwikkelingen in storytelling op retail gebied? IS ging op pad met de vraag “What’s your story?!”

Storytelling musketiers

Als gepassioneerd storydeveloper wilde ik bij de creatie van dit artikel ook andere storytellers betrekken. De ‘storytelling musketiers’ van dit verhaal worden aldus naast mijzelf gevormd door Peter Adams en Josh Harris. 
Peter is een digital thinker en social media advocaat. In zijn werk en projecten staat hij voor een eerlijke, in 2 richtingen, transparante communicatie en dialoog van een merk met haar klanten. Daarnaast ken ik Peter als een nieuwsgierig, geïnteresseerd, energiek en inspirerend persoon; dé kenmerken van een bezield storyteller!
Josh is ‘videographer’. Hij ging mee op onderzoek en na het lezen van dit verhaal kan je zijn visuele versie van “What’s your story?!” bekijken.

A STORE BUILT ON STORIES

Brandmission is een vernieuwend fair fashion retailconcept bedacht door Lonneke Verbunt. Je vindt er stoere, unieke en kwalitatieve kleding, modeaccessoires en interieurproducten met persoonlijke verhalen over hun missie, herkomst en betekenis. 
Lonneke heeft een achtergrond als concept developer in de vastgoed industrie en wilde geen business plannen meer schrijven maar het juist zèlf echt gaan doen! Recent startte ze een pilot van haar concept in pop-up store Mood over Market te Amsterdam. Door middel van ‘crowd-funding’ is Lonneke al hard op weg om rond te komen met de financiering van haar eigen pand om Brandmission verder uit te bouwen. Wat ik zo mooi vind aan dit idee is dat het een winkel is waarin storytelling het uitgangspunt en concept vormt en hier verhalen bij elkaar gebracht worden. Geïnspireerd op het shop-in-shop-model krijgt elk merk een eigen podium om hun verhaal te vertellen en te etaleren waarbij het de bedoeling is om op alle niveaus de zintuigen te prikkelen; Als bezoeker lees, zie, voel en ervaar je de merken. Bovendien is Brandmission naast een winkel, ook een showroom en een marktplaats voor het delen van kennis. Want, vertelt Lonneke, “It’s not about how much you know, but how much you like to share”

LOKAL HERO ZET GLOBAL MEDIA IN

LokalHeroz is een ‘all inclusive store for men’ in Rotterdam. Eigenaar Jöel Ferdinandus denkt groter dan de vierkante meters van zijn winkel. Zo’n 2 jaar geleden ontmoette ik Joël voor het eerst. Hij was genomineerd voor Beste Starter binnen de ING Retail Jaarprijs, hij stond op het podium en ik zat als blogger in de zaal. Ik luisterde daar naar een retailer en ondernemer, maar bovenal naar een storyteller! Deze man had een goed verhaal en kreeg daarmee de hele zaal op zijn hand!
Joël begrijpt gewoon heel goed dat het doel van social media is om je te verbinden met je doelgroep (helden noemt hij ze) en een relatie met hen op te bouwen. Hij verzamelde een groepje van ‘storytelling partners’ om zich heen die samen met Joël het verhaal van LokalHeroz uitdragen in tekst en beeld. 
Maarten Reijgersberg, eigenaar van RauwCC, ontwierp voor LokalHeroz een mooie social media mix en bedenkt ‘op z’n Rotterdamst’ events en campagnes van ‘global’ niveau die hun doelgroep en ‘helden’ aanspreekt en activeert. Een mooie actie was bijvoorbeeld de #Heldenrun ; een reactie op de afgelaste halve marathon van Rotterdam. Er werden sponsors geactiveerd en zo kon de marathon door en voor helden doorgang vinden. Toppunt van storytelling is ook het veel gedownloade ‘Handboek voor de nieuwerwetse man‘ dat Alfred Jansen,voor LokalHeroz produceerde en dat de man op weg helpt een ware #Held te worden.

GLOBAL BRAND AT A LOCAL LEVEL

Een voorbeeld van ‘omgekeerd denken’ is als grote, internationale merken begrijpen dat ze hun producten nog meer kunnen laten beleven en ‘top-of-mind’ maken als zij hun verhaal ook op lokaal niveau uitdragen. Zo kwam het dat we op bezoek gingen bij Martijn Lambada en Jochem Leegstra, creative directors van …,Staat creative agency, dat zowel internationale merken als local heroes helpt hun verhaal te vertellen, van strategie tot concept en design. Wij waren gefascineerd door het Nike Runhouse ; een door …,staat bedacht en uitgevoerd pop-up concept rond de ‘running gear’ van het merk en een vervolg op de Nike Running Club die in 2009 in Het Amsterdamse Bos werd opgezet. Producten ‘daar en dan’ te verkopen is ondergeschikt aan beleving creëren. Nike brengt in dit retailconcept met name hardlopers samen, zorgt voor product- en technische informatie en ‘daar komt ie weer’ faciliteert het delen van verhalen tussen runners onderling. Bij Nike zijn ze dan ook van mening “No story no product” vertelt Jochem.

HET DNA VAN STORYTELLING

Ik kan door het werken met Peter en Josh en onze ontmoetingen en gesprekken 4 belangrijke peilers in storytelling onderscheiden: DNA, delen, doen en durven. 
Martijn en Jochem vertelden ons dat zij alleen willen en kunnen werken voor merken waarvan het product in ieder geval goed is en die bovenal hun DNA kennen.
Delen is ‘key’, zoals Lonneke ook zo mooi in haar Brandmission concept wil faciliteren. Je verhaal delen zodat het opgepakt wordt en doorvertelt. Delen is vermenigvuldigen.
Dat ‘doen’ moeten we dan maar even jatten van Nike. Just do it. Punt. Zorg dat je jouw verhaal en een dialoog met je klanten, leveranciers en je netwerk als 1 van je producten ziet en zoek eventueel hulp in het ontwikkelen van dat product. Maar ga iets doen!
Last but not least gaat het over durven. Het lef hebben om je eigen verhaal te ontwikkelen en te vertellen. Houd eens op met steeds maar naar een ander te kijken. Durf authentiek te zijn en bijzonder zodat consumenten jou om die redenen zullen vinden èn kiezen!

“Every story you tell is your own story” – Joseph Campbell

Het filmpje dat door Josh bij dit verhaal is gemaakt is te bekijken via deze link

Isrid van Geuns • IS WORKS